כבעלי עסק,
למצוא את הלקוחות שלכם? אם כן, אתם צריכים לגייס את סוכן 007 הידוע בשמו כג'יימס, ג'יימס בונד ליתר דיוק את דרך פעולתו…
הוא לא משתמש בקסמים או בכוחות על, אלא הוא פועל כמו יזם רציני ומבצע מחקר שוק, כדי להציל את העולם ולהמשיך ליהנות מהחיים הטובים.
מה? ג'יימס בונד משתמש בכלים שיווקיים? כן!
ג'יימס בונד בונה אסטרטגיה, תוכנית פעולה להשגת מטרתו וכשבוחנים את שלבי הפעולה שלו, מגלים שהם זהים לשלבים הנדרשים לחקר שוק.
חקר שוק הוא תהליך שיטתי של איסוף נתונים ומידע בכדי ללמוד או לאמוד את השוק לצורך קבלת החלטות נכונות בשיווק.
מה ג'יימס בונד עושה? בדיוק אותו דבר!
הוא בוחן את השטח לפני שהוא יוצא למשימה ונערך לכלל האפשרויות שעלולות להיות, ולכן כשהוא צריך לקבל החלטות, הוא מצליח להתמודד בנחת עם הסיטואציות השונות, במקום להיכנס ללחץ.
זוכרים? לפני שיוצאים לטיול בודקים את היעד. שנעשה כמותו? קדימה…
מטרת המחקר השיווקי היא לבחון היתכנות מוצרים ושירותים ואפשרויות החדירה לשווקים קיימים וחדשים, לזהות את קהל היעד ואת צרכיו, לאמוד את הביקוש, להעריך את כמות המכירות הפוטנציאליות ולקבוע נקודות התייחסות עכשוויות ועתידיות לפעולה.
מה ניתן לגלות בעזרת חקר שוק?
על הקונים הפוטנציאליים:
מי הם? רצוי לאסוף כמה שיותר נתונים לדוגמה: קבוצת גיל, תושבי אזור ספציפי, בעלי אורח חיים מסוים.
נבדוק: מה הם נוהגים לקנות, למה הם קונים את המוצרים ואת השירותים,
איפה הם קונים אותם, עם מה הם השתמשו עד היום.
על הסביבה העסקית:
מתחרים ותחרות, תמחור, ספקים, מפיצים ועוד. איסוף הנתונים יאפשר לכם בדיקת התכונות לפני פיתוח מוצר או שירות חדשים. כך נדע, האם כדאי לנו להשקיע זמן וכסף בפיתוח מוצר או שירות או לא.
ייתכן שהשוק רווי ויש מאות מתחרים המציעים מוצרים או שירותים דומים,
או אולי נגלה שכדאי לנו להזדרז כי כרגע אין בשוק את הפתרונות שאנו יכולים להציע.
כיצד עושים חקר שוק?
בניגוד לעבר שבו נדרשו השקעות כספיות גדולות וזמן ארוך לביצוע חקר שוק,
כיום ניתן בעזרת הכלים הטכנולוגיים לעשות זאת בהשקעה זולה יחסית ובמהירות.
שלושה שלבים מתקיימים בתהליך חקר השוק:
שלב ראשון – קביעת יעדי המחקר:
בשלב זה נקבע אילו נתונים אנו מחפשים. לדוגמה:
– היכן הלקוחות הפוטנציאליים נמצאים ומהם העדפותיהם.
– מידע אודות השוק והתחרות הקיימת בו, כי אנו שוקלים לחדור אליו עם מוצר
חדש, או עם המוצר הקיים להיכנס לפלחי שוק חדשים.
ברור לכם שבהתאם ליעד נבחר את השיטה ונבנה את האסטרטגיה לאיסוף הנתונים, נכון?
שלב שני – איסוף הנתונים:
אפרט שלושה כלי מחקר, לכל כלי יתרונות וחסרונות משלו.
בחרתי דווקא בהם, מכיוון שנוכחתי לאורך השנים שהם קלים ליישום,
גם לעסקים שאין להם תקציב או כוח אדם וניתן לבצע אותם לבד ולקבל בסיס נתונים שיכול לעזור לבנות אסטרטגיה.
✓מחקר תצפיתי –
מתצפתים על הלקוחות הפוטנציאליים ובודקים מה מעניין אותם.
לדוגמה, אם נרצה לפתוח חנות לבגדי נוער, כדאי שנבחן איך הם מתלבשים, נכון?
מה צריך לעשות?
צריך להגיע למקומות בהם הם מסתובבים, בתי ספר, מקומות בילוי וכו' ולראות מהו סגנון הלבוש שלהם,
להיכנס לרשתות החברתיות שם הם מעלים תמונות ולראות איך הם מתלבשים.
✓מחקר קבוצות מיקוד –
מבקשים מקבוצה של אנשים העונים להגדרת קהל היעד של המוצר או השירות, לבחון את המוצר או השירות ובודקים מה דעתם עליו. דרך אגב, אני משתמשת בשיטה זו כשאני מכינה חומרים לסדנאות ולקורסים שלי (הבנתם למה אני כל כך טובה? עשיתי ניסויים על בני אדם… ).
מה צריך לעשות?
לאסוף עשרה אנשים שהם קהל היעד שלכם ולהציע להם להשתמש במוצר או בשירות שלכם ללא עלות.
בתמורה עליהם להתחייב לענות על שאלון, שממנו תוכלו ללמוד על הנקודות שעליכם לשפר או לשמר.
✓מחקר סקר שוק –
"סקר שוק" הנו מונח כללי המתאר תהליך בו סוקרים ובוחנים את השוק בכלים שונים כגון שאלון כתוב או בע"פ, בדיקת נתונים מבסיסי נתונים ועוד. לרוב מטרתו איתור צרכים, דרישות של הלקוחות ומצב השוק.
מה צריך לעשות?
נניח שמטרת חקר השוק היא בדיקת כדאיות של יצירת מוצר או שירות חדש לשוק, באפשרותכם לקיים ראיונות טלפוניים או לתשאל במפגשים אישיים, להכין ולהציע סקרים ושאלונים שאנשים ישיבו לכם במייל או באתר העסק. את השאלונים נשלח לקבוצות מיקוד פיזיות או וירטואליות המורכבות מלקוחות פוטנציאליים של העסק. הפנייה יכולה להיות בפורומים, ברשתות החברתיות השונות ופנייה פיזית לצרכנים.
שלב שלישי – בחינת הממצאים וקבלת החלטות:
ניתוח הנתונים, הסקת מסקנות ובניית תוכנית שיווקית בהתאם לממצאים שעלו מהשטח.