fbpx

חזון והדרך לכתיבתו

שתפו בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בלינקדאין

במחקרים נמצא ,כי המשותף בין אותם מנהיגים שהצליחו להוביל קבוצות, ארגונים ומדינות לשיאים יוצאי דופן היא היכולת של המנהיג להצביע על כיוון אליו הולכים ועל עקרונות לאורם פועלים. מרכיב מרכזי זה של ידיעת הכיוון על ידי המנהיג, ומחויבותו לממש אותו, מוגדר כחזון.

החזון בתרגומו המילולי הינו למעשה חיזיון בשונה מהייעוד, המגדיר את הסיבה לקיומו של העסק/הארגון וממנו נגזרות המטרות, הטכנולוגיה והעשייה השוטפת, מגדיר החזון את הזהות העסקית/ ארגונית ואת המשמעות המיוחדת לעשייה. החזון אינו מגדיר מה עושים אלא איך נפעל להשגתו, על בסיס הערכים והעקרונות, המנחים את העשייה להשגת החזון.

החזון שונה מהייעוד בכך שהוא מגדיר את מערכת הערכים המנחה את האדם הפועל להשגתו והוא מהוה בסיס לגיוס מחויבות ומשמעות. ערכים הם : האמונות ותפישות המנחות אותנו בחיים ומהווים "מצפן ערכי", לטווח הארוך. ואילו הצרכים הם הגורמים המניעים אותנו להתנהג בצורה מסוימת ולא אחרת, לרוב אנחנו לא מודעים ופועלים באופן אוטומטי ומיידי, לטווח הקצר .

תהליך יצירת "חזון" הוא כניסה פנימה לתוכנו לצורך מימוש ויצירת מציאות עתידית הרצויה לנו. מחזון מוגדר ומנוסח כראוי, עולה הזהות שלנו , את הכיוון והמטרה (מה ואיך). הערכים מגדירים את הייחודיות שבה אנחנו פועלים ומתנהגים, הם יוצקים את הרוח. למעשה מימושו של החזון אינו מתבטא בהגשמתו, אלא באופן שהוא מהווה עקרון מנחה לעשייה היומיומית.

החזון כולל שלושה מרכיבים : ייעוד (תכלית) , ערכי ליבה ותמונת עתיד. הוא כולל בתוכו מרכיבים שונים העונים לשלוש שאלות יסוד :

למה – לשם מה ? מה המטרה הגדולה שלשמה אנחנו קיימים ?

איך – כיצד, על בסיס אילו ערכים, נממש את התכלית ?

מה – מהי תמונת העתיד המיטבי שאנחנו מבקשים לממש ? .

החזון הוא כלי עבודה ממשי , התמונה העתידית הרצויה הכוללת את הערכים שלנו ממנה נגזרת תכנית עבודה בעלת יעדי פעולה והשגת מטרות. אם ערך ליבה שלנו הוא ערך המשפחה, נבחר בהגדרת אופן הפעילות ושעות העבודה בצורה כזו שהמשפחה לא תפגע . החזון, בהשלמה למטרות המציבות יעדים מדידים במונחי זמן, איכות וכמות, מציב שאיפה מתמדת ליצירת תמונה רצויה.

איך יוצרים חזון עסקי? החזון העסקי צריך לענות על שלוש שאלות :

מדוע – מדוע העסק שלנו קיים ? למה?

מה – מה אנחנו רוצים שיהיה לנו בעתיד ?

איך – איך נפעל להשגת מטרותינו ורצונותינו ?

אני רוצה להצליח

בואו נהיה חברים ברשת

דילוג לתוכן