fbpx
ידע מעשי לקידום אנשים, עסקים וארגונים

מודל SWOT ניתוח העסק והסביבה העסקית

תוכן עניינים

מהו SWOT

מודל SWOT משמש תשתית לאבחון ולהערכה ומאפשר ניתוח יעדים של העסק, תוך בחינת החוזקות והחולשות בארגון ובמנהלי העסק, ובנוסף זיהוי האיומים וההזדמנויות שישנם בסביבה העסקית.

ייחודו של מודל SWOT הוא שדרך מתן תשובות לשאלות רלוונטיות על חוזקות ועל חולשות של אנשים או ארגונים, על המצב הקיים בסביבה שבה העסק פועל, ניתן לגזור מהתשובות
דרכי פעולה מיטביות.

שימוש ניתוח ב-swot מאפשר למנף את העסק מתוך זיהוי נקודות  חוזקה והזדמנויות ולדעת איך להתמודד מול החולשות והאיומים. 

מודל SWOT 365 ימי הכנסות ממכירות

S – חוזקות- strength – גורם פנימי.

זיהוי התחומים שבהם יש לעסק יתרונות ויכולות, אותם אפשר לבסס,  להעצים ואף לנצל כדי ליצור יתרון על שאר המתחרים.

מהם יכולתכם? במה אתם מומחים? האם יש לכם מוצר ייחודי?

החוזקות יכולות להיות יכולתכם לייצר שיתופי פעולה אסטרטגיים.

הן יכולות לבוא לידי ביטוי במערך הפצה ונגישות טובים, בצוות מומחים או באיכות וטיב מוצרים ושירותים.

ידיעת החוזקות מאפשרת ליצור יתרון על שאר המתחרים.  

שאלות לזיהוי החוזקות:

מהי ההתמחות של המוצר או השירות שלכם?

מה היתרון המשמעותי שלכם על פני נותני שירות או מוצר לאותו קהל מטרה?

ממה לקוחותיכם הכי מרוצים? ממה נובעת שביעות רצונם?

מהם המשאבים החשובים ביותר שיש לכם האם זה ההון האנושי? הטכנולוגיה?

הקשרים?

W – חולשות –weaknesses – גורם פנימי.

זיהוי החולשות והמגבלות הפנימיות בעסק, כדי שאפשר יהיה להציע פתרונות על מנת לצמצם או לבודד את החולשות והמגבלות בעסק.

במה אתם חלשים? איזה מגבלה יש לכם בעסק?
מה מעכב או מונע מהעסק להשיג את מטרותיו?
זיהוי החולשות והמגבלות הפנימיות בעסק, יאפשרו לכם למצוא פתרונות.
ידיעת החולשות היא עוצמה שהרוב אינם מודעים לה ושניתן לנצלן לטובה.

חולשות לדוגמא: עסק חדש שלבעליו אין ידע בניהול עסק, חוסר ידע בשיווק, קיומם של מוצרים או שירותים זהים למתחרים, שם ומוניטין גרוע וכו'.

שאלות לזיהוי החולשות:

את האמת, רק אתם והדף רואים את מה שאתם כותבים, במה אתם חלשים?

מה יש למתחרים שלכם לעומתכם, במה הם משיגים אתכם?

O – הזדמנויות – Opportunities גורם חיצוני לעסק.

איתור הזדמנויות ואפשרויות חדשות בסביבה המשתנה. 

ההסתכלות והגישה שלנו לסיטואציות השונות מובילות אותנו לגלות את ההזדמנויות או לפספס אותם.
הזדמנויות כוללות את השינויים המתרחשים בסביבתו החיצונית של העסק ואת המצבים הנוחים הנוצרים.

השינויים שיכולים להיות: שינוי בתנאי השוק החדשים, שינוי בטעמי קהל הלקוחות, לדוגמא עסק המוכר מוצרי בריאות שינוי התודעה הקיימת היום מובילה לכך שיש לו יותר לקוחות.
הכרת מגמת הבריאות הקיימת היום מאפשרת לעסקים להיחשף להזדמנויות חדשות, להפקת רווח ולצמיחה.

הזדמנויות לדוגמא: שוק מפתח כמו שקרה עם האינטרנט, שיתופי פעולה ומיזוגים, פיתוחים טכנולוגים חדשים, עלייה במחיר של מוצר חלופי, מתחרה אסטרטגי שסובל מקשיים, הסרת מכסים ומגבלות בסחר בינלאומי, פתיחת שווקים בינלאומיים מאפשרת הגעה לקהלים חדשים.

איתור ההזדמנויות יעשה ע"י ערנות!

בדקו מה קורה מסביבכם לא רק בעסק ולא רק בענף שלכם.

מה הלקוחות שלכם עוד יכולים לקבל?

מה אין למתחרים שאתם יכולים לתת?

T – איומים – Threats – גורם חיצוני לעסק.

איתור סכנות ואיומים אפשריים בסביבה. 

אילוץ או כל דבר שעלול לגרום לבעיה, נזק או פגיעה בעסק.
איום/סיכון שעלול להיות מחסום, בעזרת איתור סכנות ואיומים אפשריים בסביבה העסקית ניתן לייצר תוכנית מגירה שימזערו את הסכנה.

דוגמאות לאיומים: כניסת מתחרה חדש, מצב שבו לקוח גדול שלכם נמצא בקשיים כלכליים כך שבעצם אתם מפסידים את ההכנסה שלכם, מלחמת מחירים עם המתחרים, מוצרים חדשים של המתחרים, תקנות וחוקים חדשים וכו'.

איתור האיומים יעשה ע"י ערנות!

גם כאן כמו במציאת ההזדמנות עליכם לבדוק מה קורה מסביבכם  לא רק בעסק ולא רק בענף שלכם.

האם יש מוצר או שירות שאתם מייצרים אך הלקוחות כבר לא צריכים?

אילו תחומים אין לכם מענה כאשר אתם נדרשים מלקוחותיכם?

זכרו, יש איומים לא רק מהמתחרים

תהיו מודעים למה שמתרחש סביבכם, לא רק בענף ובמתחרים שלכם כשהאיומים מתרחשים הם כבר מחוץ לשליטתכם!  

נניח שכעת יש שינוי במיסוי, זהו משהו שלא בשליטתך האוצר העלה מחירים וכתוצאה מכך המחיר עולה לך לכאורה אין מה לעשות, למה לכאורה?

אם לאורך הזמן יצרת תשתית של אמון בינך לבין לקוחותיך אמירה פשוטה שהמחיר עלה כתוצאה מהמצב החדש תתקבל ללא התנגדויות צור דיאלוג עם הלקוחות לא רק כשהם באים לקנות.

איך לייצר יתרון בעזרת ניתוח SWOT ושימוש בTOWS

דילוג לתוכן