החזון בתרגומו המילולי הינו חיזיון. החזון מכיל את התכלית שלנו, ייעודנו, התמונה העתידית של חיינו, חלומותינו וערכי הליבה שמהם נפעל להגשמתם. הערכים מגדירים את הייחודיות שבה אנחנו פועלים ומתנהגים, הם יוצקים את הרוח. למעשה מימושו של החזון אינו מתבטא בהגשמתו, אלא באופן שהוא מהווה עקרון מנחה לעשייה היומיומית.
תהליך יצירת "חזון" הוא כניסה פנימה לתוכנו לצורך מימוש ויצירת מציאות עתידית הרצויה לנו.
מחזון מוגדר ומנוסח כראוי, עולה הזהות שלנו, הכיוון והמטרה (מה ואיך). הערכים מגדירים את הייחודיות שבה אנחנו פועלים ומתנהגים, למעשה מימושו של החזון אינו מתבטא בהגשמתו, אלא באופן שהוא מהווה עקרון מנחה לעשייה היומיומית.
כשפועלים מתוך החזון בהתאם לערכים המובילים אותנו בחיים נבנה את חיי היום יום שלנו, את תכנית עבודה והלו"ז בהתאם לאיך שנרצה שהעתיד שלנו יהיה. למשל, אם ערך חדשנות הוא אחד הערכים המובילים אותנו, אנו נמצא את הזמן ללמוד, לקרוא נמצא את המקורות שיספקו לנו את האפשרות ללמידה קבועה של מה שחדש בעולם בכלל ובהיבט המקצועי , נמצא את הדרך ונדע לשלב לימודים עם העשייה שלנו. אם משפחה הוא ערך הליבה שלנו, סביר להניח שנבנה את הלו"ז ואת הפעילויות העסקיות בהתאם למצב שבו כן נוכל להיות נוכחים בחיי בני המשפחה שלנו.
החזון, הוא כלי עבודה ממשי, כשבוחנים מה חשוב לנו בחיים ניתן לבנות עסק מהחלומות המבוסס על ערכי הליבה שלנו, בהשלמה למטרות המציבות יעדים מדידים במונחי זמן, איכות וכמות. החזון מציב שאיפה מתמדת ליצירת תמונת עתיד רצויה.
אנשים וארגונים מעוררי השראה מתקשרים מ"בפנים החוצה." הם קודם מסבירים לעולם למה הם עושים את מה הם עושים, הם משתפים באמונה שלהם שגורמת להם לפתח את המוצר או השירות ומשם הדבר מתפשט וגדל. לעומת האנשים והארגונים הממוצעים המתקשרים עם הלקוחות וגם עם העובדים שלהם מ"בחוץ פנימה " הם מציגים את הרעיון שלהם או המוצר שלהם, מסבירים את התוכנות, המאפיינים וכו', ו…לפעמים הם משתפים בסיבה שהניע אותם לעשות את מה שהם עושים, את המניע לרעיון שלהם שזה בעצם הלמה.
הוא מסכם את מחקריו באמירה פשוטה: "אנשים לא קונים את מה שאתם עושים אלא את הסיבה שבגללה אתם עושים את זה". ההבדל בין אנשים וארגונים מצליחנים לבין אלו ה"ממוצעים" נובע מכך ש"המצליחנים" מעוררים השראה וגורמים לאחרים להתחבר לחלום שלהם. במילים אחרות בחזון.
מכאן חשוב לכתוב קודם כל את החזון האישי ורק לאחר מכן את החזון העסקי.
החזון עונה לשלוש שאלות.
למה – לשם מה? מה התכלית הגדולה שלשמה אנחנו קיימים?
איך – כיצד, על בסיס אילו ערכים, נממש את התכלית? (רשימת ערכים יש בסוף החוברת)
מה – מהי תמונת העתיד המיטבי שאנחנו מבקשים לממש?
וצריך לכלול את שלושת המרכיבים: ייעוד (תכלית), ערכי ליבה ותמונת עתיד.
טכניקה לגילוי הלמה – שיטת חמש שאלות הלמה
שיטת חמש שאלות ה"למה" היא שיטה שבה שואלים, כמה לא מפתיע , חמש פעמים "למה" .
ה"למה" הראשון הוא למה הגעתם לעולם כן, שאלה גדולה… מה התכלית של חייכם ולאחר שתענו, תשאלו "למה" חדש המבוסס על התשובה של ה"למה" הקודם.
מובן שניתן יותר מחמש פעמים או פחות…. מתי עוצרים? עד למצב שבו אין לכם תשובה ללמה הקודם …בעצם הגעתם לליבה..
שיטת " The 5 whys " עוזרת בכל תחומי החיים, דרכה תוכלו לגלות את הסיבה האמיתית, לבחירה שלכם להיות עצמאים, למניע שלכם לפתיחת סוג העסק הספציפי שבחרתם ואפילו למה דחייתם ביצוע של משימה שחשבתם שאתם רוצים לבצע.
בבסיס בחירת התנהגויות שלנו על איך לפעול בכדי להשיג את המטרות והרצונות שלנו נמצאים הערכים שלנו. בספרות המחקרית ערכים מוגדרים " כאמות מידה המכוונות אנשים ומדריכות אותם לגבי ההתנהלות הנכונה בסיטואציות שונות.
נמצא במחקרים, כי לכל אדם יש סט של ערכים דומים, השוני בין אנשים נובע משום שיש הבדל בסולם הערכים, בדרך שבה אנשים מגדירים את החשיבות של ערך כזה על פני ערך אחר. השוני נוצר בהתייחסות, ברמת החשיבות שאותם ערכים תופסים בעיניהם. לטענת פרופ' שלום שוורץ, הערכים משפיעים על האדם כאשר הם רלוונטיים וחשובים לו, ומשפיעים פחות כאשר הם בעלי דרגת חשיבות פחותה.
פרופ’ שלום שוורץ, שפיתח תיאוריית ערכים וסולם למדידתם, מגדיר "ערכים כמטרות-על רצויות, השונות זו מזו במידת חשיבותן. המטרות מתאימות לסיטואציות שונות ומשמשות כעקרונות מנחים בחייהם של האנשים". לטענתו לכל אדם ישנה היררכיה של ערכים חשובים יותר וחשובים פחות, ולפיכך, גם התנהלות האדם תשתנה בהתאם להיררכיה זו.
כתבו מהם הערכים המובילים אתכם בחיים? בסוף החוברת יש טבלת ערכים, אתם יכולים לסמן בטבלה, באם אתם לא יודעים את ערכי הליבה שלכם לאחר שתכתבו את התמונה העתידית הרצויה לכם , בצעו את הטכניקה לגילוי ערכי הליבה, גם היא נמצאת בסוף החוברת.
הצרכים מניעים אותנו לפעול להשגתם, לסיפוקם. הבחירה כיצד לפעול מתבססת על ערכים ואמונות שלנו, הם מהווים את הבסיס לגיוס מחויבות ומשמעות לביצוע העשייה ככל שתהיה. כי אמונות תמיד יותר חזקות מרצונות !
מה – מהי תמונת העתיד המיטבי שנרצה לממש?
דמיינו לעצמכם את תמונת העתיד הרצויה לכם. כזו שתעורר אותכם לעשייה. היא צריכה לכלול ביטויים מוחשיים וברורים לרצונות שלכם, תיאור חי ובועט של מה שאתם
רבים מתקשים לדמיין את העתיד הרצוי להם, ולכן אני מצרפת כאן רעיונות לשאלות שייסע לכם לבנות את תמונות העתיד הרצויה לכם בכדי למנוע מצב שבו מחשבה תרדוף מחשבה אתם צריכים לכתוב את התשובות מהם תוכלו אחר כך להוציא ולנסח נסח את החזון שלכם.
תכתבו את עתידכם כאילו שאין שום מגבלה של כסף, זמן או של משאב כלשהו, תארו באופן מפורטת, שאם מישהו אחר יקרא את מה שכתבתם הוא "יראה" "יחוש" "ישמע" את החזון שלכם.
אדיבות אהבת המולדת אמפתיה אהדה אופטימיות | אושר | אינטימיות אנושיות אסרטיביות אסתטיקה | אצילות בחירה בטחון ביטוי עצמי בהירות בין אדם לחברו בריאות | גבורה גאווה דוגמא אישית דו-קיום |
הנאה הגנה הרפתקנות | הארת פנים הבחנה | הגשמה הובלה הזדהות הישגיות | החלטיות הסתפקות במועט הערכה הצלחה הקשבה | הרמוניה השפעה התמדה |
ודאות ויתור | זכרון | חברות | חופש בחירה חכמה | חכמת חיים טבע |
ידע | יושר | יסודיות | יציבות | כבוד כבוד המשפחה כיבוד האדם |
כוח | כנות | למידה לקיחת סיכונים | מחויבות | מיקוד במטרה |
מסורת מסירות / מסירותנפש | מעורבות מעשיות | מצוינות | מקצועיות | משפחה |
נאמנות | נוחות | נחישות | נכונות ניקיון | נתינה |
סדר סדר חברתי | סובלנות סליחה | סלחנות | ספונטניות | סקרנות |
עבודת צוות | עוצמה | עליזות | עניין | עשיית הבדל |
פרפקציוניזם (שאיפהלמושלמות) | צדק פתיחות צמיחה | צניעות קבלה | קדושת החיים | קלילות |
רומנטיקה | ריגוש | רכות | רעות שאפתנות | שוויון שונות |
שותפות שחרור | שייכות שיפור מתמיד | שיתוף פעולה | שכחה (לשכוח את העבר | שלווה |
שליטה | שלמות | שמחת חיים | שמירה על הטבע שפע | שקיפות |
תעוזה | תקווה תקשורת | תרבות | תרומה חברתית | תרומה |
מוזמנים להוסיף
|
|
|
|
|